در این مقاله توضیحاتی در مورد شرکت کوماتسو و تجهیزات ودستگاه‌های آن ارائه شده است.

یک شرکت چند ملیتی ژاپنی است که در حوزه ساخت، معدن، جنگلداری، موتورهای دیزلی و تجهیزات نظامی و همچنین تجهیزات صنعتی مانند دستگاه‌های پرس، لیزرها و ژنراتورهای حرارتی فعالیت دارد. دفتر مرکزی کوماتسو در میناتو، توکیو، ژاپن است. این شرکت به نام شهر کوماتسو، استان ایشیکاوا، جایی که این شرکت در سال 1921 تأسیس شد، نامگذاری شد. در سطح جهان، گروه کوماتسو متشکل از کوماتسو با مسئولیت محدود و 258 شرکت دیگر (215 شرکت تابعه تلفیقی و 42 شرکت با روش سهام) است.کوماتسو دومین تولید کننده بزرگ تجهیزات ساخت و ساز و معدن در جهان پس از Caterpillar است. با این حال، در برخی مناطق (ژاپن، چین)، کوماتسو سهم بیشتری از Caterpillar دارد. این کشور در ژاپن، آسیا، آمریکا و اروپا عملیات تولیدی دارد. کوماتسو با حمایت از "کیفیت و قابلیت اطمینان" به عنوان مهمترین سیاست مدیریت، قاطعانه به ارائه محصولات و خدماتی ایمن، نوآورانه که به بهترین نحو پاسخگوی نیازها و انتظارات مشتریان خود در سراسر جهان باشد، قاطعانه عمل می‌کند.

ژاپنی 小松 ko-matsu به معنای "درخت کاج کوچک" است که در شهر ایشیکاوا نام شهر کوماتسو قرار گرفته است.

نگاهی کوتاه به شکل گیری شرکت کوماتسو

فعالیت در حوزه آهن کوماتسو توسط صنعت معدن Takeuchi به عنوان یک شرکت تابعه برای ساخت ابزارهای صنعتی برای شرکت مادر آغاز شد. سرانجام کوماتسو به اندازه کافی بزرگ شد که بتواند محصولات خود را به عموم مردم بفروشد، و در تاریخ 13 مه 1921 به عنوان کوماتسو با مسئولیت محدود و توسط مییتارو تیوچی تاسیس شد.

مدیریت مرکزی شركت كوماتسو در سال ۱۸۹۴ با شروع فعاليت شركت معدني Takeuchi آغاز شد و شكل گيري اساسي و گسترش آن در سال ۱۹۱۷ در حین جنگ جهاني اول اتفاق افتاد و در همان زمان واحد توليدات آهني و تجهيزات معدني و ابزارآلات توسعه يافت. در سال ۱۹۲۱ کوماتسو از شرکت معدنی Takeuchi  جدا شد و نام كوماتسو به صورت رسمي برای اين شركت انتخاب شد. در همان سال حوزه فعاليت توليدات ریخته‌گری از تجهيزات و ماشين آلات راهسازی معدني كاملاً جدا شد.

از جمله دیگر وقایع تاریخی شرکت کوماتسو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    سال 1924: تولید اولین دستگاه پرس ورق فولادی 450 تنی

    اکتبر سال 1931: تولید اولین تراکتور زنجیری

    جولای سال 1934: اولین عرضه در بورس توکیو (با قیمت اولیه)

    ژانویه سال 1943: تولید اولین نمونه بلدوزر

    ژانویه سال 1953: تولید اولین لیفتراک

    سال 1965: تولید اولین نمونه لودر

    اکتبر سال 1968: تولید اولین بیل مکانیکی

    ژوئن 2008: تولید اولین بیل مکانیکی هایبریدی

لیفتراک

لیفتراک‌های کوماتسو از لحاظ سوختی به چهار نوع : دیزل و دوگانه سوز و گاز سوز و برقی تقسیم و مطابق با استانداردهای جهانی تولید می‌شوند. طراحی دکل‌ها و وزنه‌های عقب لیفتراک کوماتسو به گونه‌ایست که تعادل دستگاه را به خوبی برقرار می‌سازد. لیفتراک‌های کوماتسو مجهز به سیستم فرمان هیدرولیکی و اهرم‌های قوی می‌باشند. در ساخت اتاقک راننده لیفتراک به تمامی نکات ارگونومیک برای راننده توجه شده است. در لیفتراک کوماتسو سیستم‌های خنک کننده موتور تعبیه و همچنین دسترسی بازرس فنی یا اپراتور لیفتراک به اجزا و قطعات دستگاه، با سهولت قابل انجام است.

تجهیزات جنگلداری

Komatsu با محوریتKomatsu Forest AB ، یک شرکت تابعه کاملاً درUme Sweden ، سوئد، ماشین آلات جنگلی را برای پاسخگویی به نیازهای محلی در پایگاه‌های تولید استراتژیک در سراسر جهان تولید می‌کند.

تجهیزات بازیافت

طراحی شده برای بازیافت در محل زباله‌های ساختمانی مانند زباله‌های بتونی، سنگ‌ها ، خاک آسیب دیده و درختان خرد شده برای استفاده مجدد به عنوان مصالح ساختمانی، سنگ شکن‌های موبایل برای خرد کردن سنگ‌ها در محل‌های معدن نیز استفاده می‌شوند.

دستگاه‌های تونلینگ

طراحی شده برای حفاری تونل‌ها برای معابر، راه‌آهن و مصارف ترکیبی. "ذوب آهن" برای خاکبرداری از زمین و دفن زهکشی و سایر لوله‌ها به روش خاکبرداری غیر باز طراحی شده است.

بیل مکانیکی

قدرت و بهره‌وری توسط بیل مکانیکی‌های کوماتسو که پایه اصلی خط تجهیزات ساختمانی است. از کاوشگرهای سبک، تا تجهیزات جدید هیبرید HB215LC-1 و Tier 4 جدید، دارای سوخت کارآمد هستند، بیل‌های ساختمانی کوماتسو با دوام، ساده برای نگهداری و آماده پاسخگویی به سخت‌ترین چالش‌های شغلی هستند. کوماتسو می‌داند که یک اپراتور راحت یک عملگر تولیدکننده است، بنابراین محیط‌های کابین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نویز را به حداقل برسانند و راحتی را به حداکثر برسانند.

بیل مکانیکی نوار تنگ

یک انتخاب صحیح برای فضاهای تنگ،آیا در یک فضای تنگ کار کاوشگری سختی انجام داده اید؟ بیل‌های مکانیکی نوار تنگ کوماتسو برای این حل این مسائل جواب می‌دهند. آنها شعاع نوسان دنباله را کاهش می‌دهند، آن‌ها برای کار در جاده‌ها، پل‌ها، مناطق شهری یا هر مکانی که محدود هستند ایده‌آل هستند.

بیل هیدرولیک

کارخانه بیل مکانیکی کوماتسو در نزدیکی شهر دوسلدورف قرار دارد و مساحتی تقریباً 110،000 متر مربع را در خود جای داده است. از سال 1980، این کارخانه بیش از 1050 بیل هیدرولیک بزرگتر از 150 تن تولید کرده است.

بیل مکانیکی ساخت و ساز / معدن کوماتسو

قدرت، ظرفیت و کنترل گودبرداری‌های معادن سنگ معدن نیاز به ترکیبی منحصر به فرد از قدرت، ظرفیت و کنترل دارد و خط بیل مکانیکی ساخت و ساز / معدن کوماتسو تقاضا دارد. این ماشین‌ها دارای رونق و بازوهای قوی، کنترل‌های پیشرفته و بهبود راحتی کابین برای تقویت عملکرد و بهره‌وری هستند. طیف گسترده‌ای از مدل‌ها برای پاسخگویی به هر نوع نیاز به محل کار معادن، از جمله جبهه‌های فوق العاده طولانی با بازوهای گسترده برای مناطق با دسترسی سخت در دسترس است.

بولدوزر کوماتسو

بولدوزر کوماتسو یکی از بهترین و قدیمی‌ترین بلدوزر‌های بازار در ایران می‌باشد، این بلدوزر به دلیل داشتن تکنولوژی جدید توانسته است به خوبی با مدرن‌ترین دستگاه‌های حال حاضر دنیا رقابت کند یکی از بهترین ماشین‌های دنیا می‌باشد که از گذشته تا به امروز به دست آمده است، با این وجود شما می‌توانید از این بلدوزر در راهسازی و جاده‌ها استفاده کنید بدون این که هیچ گونه آسیبی به شما بزند. موتورهای قدیمی استفاده شده در این بلدوزرها بسیار قوی می‌باشد و شما می‌توانید به راحتی با آن‌ها در تمام زمان‌ها کارهای خود را انجام بدهید، همواره این بلدوزر d85a  یکی از بهترین‌ها می‌باشد و خواهد بود شما می‌توانید از این بلدوزر در راه سازی‌ها استفاده کنید اما امروزه مدل نو و سالم این بولدوزر‌ها دیگر در بازار مشاهده نمی‌شود به دلیل قدیمی بودن آن هنوز هم در صنعت جزء برترین‌ها می‌باشد که شما می‌توانید از آن استفاده کنید و بدون هیچ گونه ایرادی کار شما را به پیش ببرد.

لودرهای کوماتسو

یکی از جدیدترین و بهترین لودر‌های موجود از شرکت کوماتسو در ایران می‌باشد، بزرگ‌ترین تولیدات این شرکت می‌باشد، به همین دلیل می‌توانیم با استفاده از این محصول شرکت کوماتسو در صنعت راه و ساختمان سازی به خوبی استفاده کرده، محصولات استفاده شده در این شرکت از بهترین متریال می‌باشد، که در نهایت سبب شده است این شرکت بتواند محصولات خود را علاوه بر کشور‌های آسیایی به کشور‌های اروپایی ارسال کند، این شرکت دارای مشتریان بسیاری است و محصولات آن به صورت محدود در سر تا سر جهان ارسال می‌شود.

ماشین آلات راهسازی شرکت کوماتسو

اگر چه بيشتر واحدهاي توليدي كوماتسو در ژاپن واقع‌اند وليكن اين شركت داراي واحدهاي توليدي و خدماتي و فروش در كشورهاي ديگر نيز مي‌باشد كه برخی از آنها در ايالات متحده آمريكا،كانادا، مكزيك، برزيل، انگلستان، ايتاليا، آلمان، اندونزي، چين، تايلند، هند و تايوان واقع مي‌باشند.

كوماتسو داراي شركت‌هاي اقماري( Joint–Venture ) مي‌باشد كه شركاء تجاري خارجي و داخلي در اقصي

نقاط دنيا دارد كه از آن جمله مي‌توان به Cummins Inc در ايالات متحده آمريكا و Bangkok

motor works co. تايلند و Larsen & Toubro هند و Ushio Inc اشاره كرد.