راه‌ها نقش مهمی در توسعه اقتصادی یک ملت دارند. در حقیقت ، قدرت اقتصادی یک کشور از طریق جاده‌ها قابل مشاهده است.

تجهیزات جاده چیست؟

تجهیزات ساختمانی جاده به ماشین آلات سنگین، ابزار و تجهیزات مورد استفاده در ساخت جاده‌های جدید اشاره دارد. برخی از تجهیزات متداول مورد استفاده برای این منظور شامل بیل مکانیکی، کارخانه‌های مخلوط آسفالت، گریدر موتو ، لودر چرخ و غلطک جاده است.

گریدر

گریدرها همچنین به عنوان گریدر موتور شناخته می‌شوند نوع دیگری از تجهیزات مورد استفاده در ساخت و سازها به ویژه برای ساخت جاده‌ها است. بیشتر از آن برای تراز کردن سطح خاک استفاده می‌شود. حاوی تیغه افقی در بین چرخ‌های جلو و عقب است و این تیغه هنگام کار به زمین پایین می‌آید. کابین عملیاتی در قسمت بالای آرایش محور عقب ارائه شده است.

از گریدرهای موتوری نیز برای از بین بردن برف یا خاک از جاده‌ها، برای صاف کردن سطح خاک قبل از گذاشتن لایه آسفالت، حذف لایه غیرضروری خاک از سطح زمین و غیره استفاده می‌شود.

ماشین غلتکی صاف

دستگاه غلتک صاف بلافاصله بعد از گذاشتن آسفالت در جاده استفاده می‌شود. کار غلطک‌های جاده فشرده سازی زمین قبل از آسفالت جدید است. غلط‌ ها آسفالت را در محل فشار داده و لایه‌های جاده را به هم وصل می‌کنند.این تجهیزات شبیه به نام و کار آن است. اکثراً سه چرخ در ماشین‌ها وجود دارد. دو قسمت عقب آن در لاستیک‌های معمولی ساخته شده‌اند در حالی‌که جلوی آن از جنس فلز سخت است. بعضی از ماشین‌های غلتکی جاده فقط در فلزات سخت از دو چرخ ساخته شده‌اند. چرخ‌ها نقش مهمی در فشرده سازی آسفالت دارند. هنگام چرخیدن روی آسفالت به آب روی چرخ احتیاج دارد. نوع ماشین‌های غلتکی مورد استفاده در پروژه ساخت جاده بستگی به پروژه‌های خاص دارد.

جرثقیل کامیون

جرثقیل کامیون برای انجام کارهایی از جمله بارگیری و بلند کردن مواد صنعتی سنگین کمک می‌کند. به طور کلی، جرثقیل‌ها به کامیون‌ها متصل می‌شوند و برای بالا بردن تجهیزات ساختمانی به محل ساخت و ساز کمک می‌کنند.

لودر لاستیکی

لودر چرخ یکی از تجهیزات لازم در اکثر اماکن ساختمانی از جمله ساخت جاده است. لودر چرخ بسیار شبیه تراکتور است و می‌تواند موادی از جمله خاک رس، خاک، سنگ و غیره را از روی زمین بردارد و آن را به یک کامیون کمپرسی منتقل کند. لودر لاستیکی برای از بین بردن، بلند کردن و بارگیری مواد بدون پخش کردن آن مورد استفاده قرار میگیرد. یک لودر حاوی سطل بزرگی در قسمت جلوی خود با بازوی متحرک کوتاه‌تر است.

بیل مکانیکی

بیل‌ها تجهیزات مهم و پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز هستند. هدف کلی آنها حفاری است اما غیر از این آن‌ها در بسیاری از موارد مانند بلند کردن سنگین، تخریب، لایروبی رودخانه، قطع درختان و غیره نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. بیل مکانیکی حاوی بازوی بلند و کابین هستند. در پایان بازوی طولانی سطل حفره‌ای فراهم شده است و کابین مکانی است که برای اپراتور ماشین ارائه می‌شود. این کابین می‌تواند تا 360 درجه قابل چرخش باشد که عملکرد را آسان می‌کند.

بیل مکانیکی لاستیکی

یکی دیگر از تجهیزات سنگینی است که در ساخت و ساز استفاده می‌شود و عموماً از بیل مکانیکی لاستیکی

برای کاو‌ش‌های عمیق و بزرگتر استفاده می‌شود. سطل حفر از بالا با استفاده از کابل معلق می‌شود.

پاور

تجهیزات پایه گذاری آسفالت است که در ساخت و ساز جاده‌ها استفاده می‌شود. پاور حاوی سطل تغذیه‌ای است که آسفالت در آن به طور مداوم توسط کامیون کمپرسی بارگیری می‌شود و پاور آسفالت را به طور مساوی در سطح جاده با تراکم جزئی توزیع می‌کند. با این وجود یک غلتک بعد از گذاشتن لایه آسفالت برای تراکم کامل مورد نیاز است.

چکش تخریب

ابزاری سنگین و بسیار قدرتمند است که می‌توان برای انجام عمل تخریب همانند خراب کردن انواع محیط، دیواره‌های بتنی و... از آن استفاده نمود. چکش تخریب ابزاری است همیشگی برای سرویس‌دهندگانی که کار ساخت و ساز انجام می‌دهند.

فینیشر

فینیشر به نوعی از دستگاه‌های راهسازی گفته می‌شود که با دریافت آسفالت و بتن و موادی از این قبیل از کامیون‌های حمل آسفالت و بتن، آنرا با ضخامت و طول و عرضی تعریف شده توسط اوپراتور بر روی سطحی تعریف شده که عموماً این سطوح کف جاده‌ها و پارکینگ‌ها و غیره می‌باشند، پهن می‌کند که معمولاً بعد از اتمام کار فینیشر، غلطک این مواد را به وسیله کوبیدن سفت و محکم می‌کند.در پشت فنیشر مخزنی وجود دارد که کامیونهای حمل مواد در این محل تخلیه بار انجام می‌دهند در جلوی فینیشر صفحه ایی پهن قرار دارد که اصطلاحاً آنرا (هد) می‌گویند و به وسیله آن مواد را با اندازه یکسان روی سطوح پهن می‌کند.

غلتک‌های پاچه بزی

غلتک‌های پاچه بزی دارای استوانه‌ای مجهز به تعدادی پایه‌های بیرون آمده است واین پایه‌ها که به پاچه بزی معروفند به عمل تراکم کمک می‌کنند وجه تمایز غلتک‌های پاچه بزی این است که عمل کوباندن این غلتک شبیه اثری است که یک گله گوسفند یا بز برروی زمین برجای می‌گذارد این غلتک عمل تراکم را با استفاده ازفشار استاتیکی وهمچنین کنترل انجام می‌دهد این غلتک‌ها معمولات دارای چندین استوانه بوده وبه صورت جفتی هم بکارمی‌رود.

بولدوزرهای زنجیری

بولدوزرها بزرگ و دارای موتورهای قدرتمندی می‌باشند که چرخ زنجیری به آن‌ها قابلیت مانوور بسیار عالی در زمین‌های نامسطح و ناهموار می‌دهد. زنجیرهای پهن، وزن ماشین را در فضای گسترده‌ای پخش می‌کند و مانع فرورفتن و گیرکردن ماشین در زمین‌های شنی و گِلی می‌شود.

لودرهای چرخ زنجیری

چرخ زتجیری که چرخ ممتد نیز نامیده می‌شود در برخی از ماشین آلات راهسازی استفاده می‌شود. این نوع از چرخ اجازه می‌دهد ماشین در زمین‌های گلی و نامناسب از نظر آسیب رسانی به لاستیک و همچنین شیب بالا قابل استفاده باشد. این نوع ماشین تا شیب 60 درجه در شرایط ویژه قابل استفاده است. البته باید توجه داشته باشیم که سرعت این ماشین آلات بسیار پایین است (بین 5 الی 8 کیلومتر در ساعت) و برای جابجایی در مسیرهای طولانی باید از ماشین باربری و کشنده‌ها استفاده شود.

کامیون

ساخت و ساز جاده‌ها طی سال‌ها با تغییر ات زیادی رو به رو بوده است وکامیون‌هایی از جمله تغیراتی است که امکان سرعت بخشیدن به کار در جاده‌ها، محافظت بیشتر از کارگران جاده و انتقال مواد به مناطق دیگر را می‌دهد.