تاریخچه‌ اسم اپلیکیشن ترانشه چه بوده است؟

ترانشه چیست؟

ترانشه نوعی گودبرداری یا افسردگی در زمین است که به صورت فرورفتگی‌های مصنوعی یا طبیعی در سطح زمین هستند و هرگاه برای ایجاد بستر راه نیاز به حفاری از سطح طبیعی زمین با شیب مناسب باشد به قسمت حفاری شده ترانشه یا trench می‌گویند که معمولا ژرفای آن‌ها از پهنایشان بیشتر و پهنای آن‌ها از درازایشان بسیار کمتر است. یا به عبارتی ترانشه به وجود اختلاف ارتفاع زیاد در مقطع کوچک عرضی می‌گویند.

حفر ترانشه به چه صورت است؟

روش ترانشه شامل یک گودال حفر شده است که درآن با ضایعات جامد پراکنده، فشرده و پوشانده می‌شوند. ترانشه‌های اولیه در جبهه غربی حفر شدند ساخت وساز سنگر شامل تقویت دیوارها با استفاده از موادی مانند چوب، چوب درخت و کیسه شن (پر از خاک‌رس) است. در زمان خاکبرداری به دیوارهای قائم "ترانشه" و به دیوارهای افقی "برم" می‌گویند. پله‌هایی که بین ترانشه‌ها ایجاد می‌شود را “برم”  Berm میگن که وقتی ارتفاع دیواره ترانشه از ۸ متر بیشتر بشه برای حفظ پایداری شیروانی ترانشه اجرا می‌شود.

تفاوت میان خاکبرداری و ترانشه چیست؟

ترانشه و حفاری هر دو به منظور پاکسازی زمین و ساخت و ساز جدید، نیاز خواهند بود که سطح زمین تغییر کند، تخریب و خاکبرداری زمانی اتفاق می‌افتد که یک حفره در سطح زمین ایجاد شده است، با توجه به کار عمدی انسان، سطح زمین از بین می‌رود و به میزان موردنیاز او نزدیک می‌شود و گودبرداری و تخریب در ارتفاع عمیق‌تر ایجاد می‌شود اما ترانشه عمدتا به حفره‌های سطحی و بلندی تعلق می‌گیرد که باریک هستند و برای نصب خطوط زیرزمینی، لوله‌کشی و یا پایه‌سازی لازم خواهند بود. استفاده از ترانشه و یا تخریب و خاکبرداری در پروژه تفاوتی ندارد، بلکه در هر دو حالت ایمنی برای کار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا در هر دو فرایند برای کارگرانی که درگیر آن هستند، خطراتی به صورت بالقوه وجود دارد.

طبق قوانین اداره ایمنی و بهداشت، شکل و عمق هر حفره و محل گودبرداری شده تعیین می‌کند که آیا خاکبرداری و تخریب صورت گرفته است و یا ترانشه. ضمنا شناسایی نوع خاک وخواص موجود در خاک مربوطه به تخریب و خاکبرداری و یا ترانشه اغلب می‌تواند شرایط کار را تغییر دهد، این تغییرات در طول و عمق ترانشه و یا محل گودبرداری تاثیر خواهند داشت.

موارد استفاده ترانشه در ساخت و ساز چیست؟


در زمینه ساخت و ساز یا نگهداری زیرساخت‌های مهندسی عمران، ترانشه‌ها نقش اصلی را ایفا می‌کنند.
از آنها برای قرار دادن زیرساخت‌ها یا ابزارهای زیرساختی که به راحتی آسیب دیده و از بین می‌روند(مانند
خطوط انتقال گاز، شبکه آب یا خط تلفن) استفاده می‌شود.


برای حفر یک ترانشه چه عواملی باید در نظر گرفته شود؟


به طور کلی می‌توان گفت که ترانشه‌هایی که عمق 1.2 متر دارند و یا بزرگ‌تر از آن هستند، عوامل مورد نظر شامل موارد زیر خواهد بود:
    •  نوع خاک
    • عمق برش
    • مقدار آب در خاک
    •  تغییرات آب و هوایی
    • وجود سایر عملیات در منطقه

چه چیزی باعث ایجاد ترانشه شده است؟


ترانشه‌ها با فرورانش تشکیل می شوند، فرایندی ژئوفیزیکی که در آن دو یا چند صفحه تکتونیکی زمین همگرا می‌شوند و صفحه قدیمی‌تر و متراکم‌تر در زیر صفحه سبک‌تر و عمیق داخل گوشته قرار می‌گیرد و باعث می‌شود کف دریا و خارجی‌ترین پوسته (لیتوسفر) خم شود و یک افسردگی شیب دار و Vشکل ایجاد کنید و یا تونل‌ها و گودبرداری‌های زیرزمینی، گذرگاه‌های افقی زیرزمینی تولید شده توسط حفاری یا گاهی با اقدام طبیعت در حل یک سنگ محلول مانند سنگ آهک است یا ایجاد یک مسیر عمودی است که معمولا یک محور به نام. تونل‌ها کاربردهای بسیاری دارند: برای سنگ معدن، برای حمل و نقل، از جمله وسایل نقلیه جاده ای، قطارها، متروها و کانالها  و برای انجام آب و فاضلاب، محفظه‌های زیرزمینی که غالباً با مجموعه‌ای از تونل‌های اتصال دهنده و شفت‌ها در ارتباط هستند، به طور فزاینده‌ای برای مواردی مانند نیروگاه‌های برق آبی زیرزمینی، نیروگاه‌های فرآوری سنگ معدن، ایستگاه‌های پمپاژ، پارکینگ وسیله نقلیه، ذخیره روغن و آب، کارخانه‌های تصفیه آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.


ابزار موردنیاز برای حفاری


تجهیزات و ابزار مورد نیاز عموما شامل بیل یا کلنگ‌هایی با دسته‌های بلند می‌شود، این وسایل برای حفاری ترانشه‌هایی تا عمق 6 اینچ و کمتر از 2 فوت کافی خواهند بود. انتخاب بهترین تجهیزات برای عملیات خاکبرداری از اهمیت بالایی برخوردار است.
تجهیزات دیگری نیز وجود دارد که شبیه به یک اره برقی بزرگ است، هر چند برای تخریب و خاکبرداری بیل مکانیکی استاندارد و دیگر ابزارهای حفاری دستی نیز ممکن است استفاده شود.
برای خاکبرداری و تخریب در معیارهای بزرگ‌تر، ممکن است نیاز به بولدوزرهای و یا لودرهای بزرگ‌تر باشد، به نحوی که قادر باشد چندین تن خاک را به یک باره انتقال دهد.